خاتمی نیوز- نقدهایی در جستجوی فهم و اصلاح

بهبوداوضاع جهان درگرو برخوردفعالانه ونقدمتعهداست.شعاراصلاح طلبی رابرخی دادندولی درعمل...

خاتمی نیوز- نقدهایی در جستجوی فهم و اصلاح

بهبوداوضاع جهان درگرو برخوردفعالانه ونقدمتعهداست.شعاراصلاح طلبی رابرخی دادندولی درعمل...

لاقل دوروغ بگویید ای سه روغ گویان کذاب!

شورایی که 300 عنوان کتاب برای خاتمی منتشر کرد

پاسخ به ادعای تاسیس شورای «بی سابقه»

شورایی که 300 عنوان کتاب برای خاتمی منتشر کرد

 «تشکیل شورای انتشار افکار احمدی­نژاد!»؛ تیتری است (که همراه با علامت تعجب)، سایت حسن روحانی برای یکی از اخبار خود برگزید. روزنامه­های مخالف دولت و سایتهای چپ و راست به جریان تخریب پیوستند. بازی تکراری ایجاد جنگ روانی علیه دولت شکل گرفت.

 سایت حسن روحانی همچون سابق به سراغ غضنفرهای به اصطلاح اصولگرا رفت. نفر اول همچون سابق، مسئول واحد خواهران جناح راست،‌ سرکار خانم بهروزی بود. نظر این سیاستمدان! همچون نظرات سابقش، آنقدر جالب بود که سایت روحانی هم تیتر زد: «نظر جالب بهروزی درباره شورای افکار احمدی­نژاد»! ایشان در این مصاحبه فرمودند: «چنین شورایی را در صورتی می‌توان مفید دانست که نقش مشاوره را برعهده گیرد و انشاءالله اعضای این شورا به آقای احمدی‌نژاد مشاوره دهند تا برای مردم فایده و ثمر داشته باشد. بنابراین امیدواریم این شورا مشاوره‌ بدهد و منتشر نکند». (از همه خوانندگان محترم به خاطر آوردن نظر ایشان عذرخواهی می کنم. به شعور کسی توهین نشود فقط برای خنده آوردم که بدانید سرکار اعتقاد دارند «شورای سیاستگذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه­های رئیس جمهور» نقش مشاوره را بر عهده بگیرند نه انتشار!)

محمد هادی ربانی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مستقل هم در گفتگو با سایت روحانی گفت: «شورای افکار احمدی­نژاد پروژه تبلیغاتی است. وی در ادامه افزود: ما از جمله کسانی هستیم که زمانی که هیچ کس از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کرد مکتوب از او حمایت کردیم، بنابراین ما دوستان او هستیم و اگر امروز نقد می‌کنیم، رئیس جمهور نباید آن را به عنوان مخالفت و یا سنگ‌اندازی تلقی کند».

 فضا آنقدر سنگین شد که وبلاگ­نویسان حزب­اللهی هم علیه رئیس جمهور به میدان آمدند و رئیس جمهور را به خاطر این کار نقد ـ و بعضا مسخره ـ کردند!

 حتی حضرت حجت الاسلام غرویان ـ از شاگردان مطرح علامه مصباح یزدی ـ فرمودند: «این خبر را در روزنامه‌ها خواندم و برایم هم تازگی داشت و هم تعجب‌آور بود. این خبر از این جهت برایم تعجب‌آور بود که این مساله در مورد روسای جمهور قبلی سابقه نداشته است». البته همان­طور که توقع می­رفت، موضع گیری ایشان پخته­تر بوده و در ادامه گفتند: درباره این موضوع قضاوت خاصی نمی‌توانم داشته باشم، اما این موضوع برای من هم غیرمعمول بود. غرویان در عین حال اظهار امیدواری کرد که این شورا منشا اثر و تحولی در بعد اندیشه و فکر شود.

 

معاونت امور رسانه­ای ریاست جمهوری در اقدامی دیرهنگام در جواب تحریفات روزنامه اعتماد ملی جوابیه­ای صادر کرد که توسط هیچ کس دیده نشد! سایت حسن روحانی بعد از گذشت چهار روز از این جوابیه هنوز آن را بازتاب نداده است. دیگر سایتها هم همین حال و روز را دارند.

 

به زودی در مطلبی جداگانه به جنگ روانی مخالفان دولت و ضعف اطلاع­رسانی دولت خواهم پرداخت. فعلا هدفم از این نوشته بازتاب پاسخ معاونت امور رسانه­ای به این هجمه است، چرا که در غیاب رجانیوز و عدالت­خانه، هیچ سایتی آن را کار نکرده است. لااقل با انتشار آن، بازدیدکنندگان وبلاگ بحر از این پاسخ مطلع شوند!

 

پاسخ معاونت امور رسانه­ای ریاست جمهوری:

 

روزنامه اعتماد ملی در شماره 22 خرداد 1386 در صفحه دوم خود با انتشار گزارش خبری و مقاله­ای، مطالب کذب و غیرکارشناسی درباره تشکیل «شورای سیاستگذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه­های رئیس جمهور» چاپ کرده که دور از انتظار و انصاف است. در این باره نکات ذیل برای آگاهی مخاطبان محترم روزنامه اعتماد ملی ارائه می­شود:

 

1) روزنامه اعتماد ملی با انتخاب دو تیتر برای گزارش خبری و مقاله خود و همچنین در متن آنها چندین بار مدعی شده که تشکیل شورای سیاستگذاری و نظرات بر انتشار آثار و اندیشه­های رئیس جمهور اقدامی «جدید و بی­سابقه» است. اظهار چندباره این انگاره بی­اساس در حالی است که در دوران ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی با صلاحدید ایشان شورای چاپ و انتشار سخنرانی­ها و آثار رئیس جمهور تشکیل شده بود و در جلسات مختلف این شورا در طول 8 سال ریاست جمهوری، سیاستگذاری و نظارت بر انتشار سخنرانی­ها ، پیام­ها، مصاحبه­ها و دیگر مکتوبات آقای خاتمی انجام شده است.

 

2) بر همگان روشن است شخصیت حقیقی غیر از شخصیت حقوقی است و مع­الاسف عده­ای سعی کرده اند تا با مخاطب قرار دادن نام رئیس محترم جمهور، اذهان را از جایگاه حقوقی و رفیع رئیس جمهور کشور بزرگمان ایران به سمت «شخصیت حقیقی» جناب آقای دکتر احمدی­نژاد سوق دهند. این درحالی است که ساختار نهاد نخست وزیری سابق و ریاست جمهوری در سال­های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تشکیل ادارات  مختلفی ذیل عناوین اداره کل روابط عمومی، اسناد، آرشیو، تبلیغات و پژوهش و انتشارت بوده و هست که طی زمان از حیث ساختاری و محتوایی جهت جمع­آوری، پردازش و انتشار آثار رئیس­جمهور متحول گردیده و کارآمدتر شده است. از این رو تغییر و تحول عناوین و اسامی این ادارات کل و دفاتر خاص رئیس جمهور از نهاد نخست وزیری تاکنون به گونه­ای است که تشریح آن از حوصله خوانندگان محترم خارج است.

 

3) القای «بی­سابقه» بودن تشکیل شورای سیاست­گذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه­های رئیس­مهور، کاملا کذب بوده و در راستای جنگ روانی علیه دولت نهم ارزیابی می­شود؛ چه تنها تماس مدیران روزنامه­های اعتماد ملی با نزدیکان جناب آقای خاتمی در «بنیاد باران» حقایق را درباره پیشینه این شورا روشن می­کرد. البته مشاهده زونکن­های متعدد حاوی گزارش جلسات و تصمیمات شورای چاپ و انتشار سخنرانی­ها و افکار آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری ایشان از بسیاری ناگفته­ها، خاصه خرجی­ها و نام­های دوستان دوم خردادی حکایت می­کند که در صورت صلاحدید رسما منتشر خواهد شد.

 

4) بر اساس وظایف معاونت ارتباطات و اطلاع­رسانی دفتر رئیس­جمهور از دوران گذشته تاکنون، ثبت و ضبط، گردآوری، ویراستاری، تدوین انتشار سخنرانی­ها، پیام­ها، نامه­ها و دیگر مکتوبات مربوط به رئیس جمهور (به عنوان شخصیت دوم کشور)  به صورت کتاب­های موضوعی امری قانونی و ضابطه­مند محسوب می­شود. این مستندسازی علاه­بر ایران در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا انجام می­شود که البته ساز و کارهای آن متفاوت است.

 

5) چنین مامورتی در دوران ریاست جمهوری جناب آقای هاشمی هم وجود داشته که حاصل آن تدوین مجموعه­ها و چاپ مجلداتی شمال سخنرانی­های ایشان بوده است. البته بخش اعظم مواد خام تهیه شده در ادارات کل دفتر رئیس جمهور مشتمل بر سخنرانی­ها و آثار ایشان به درخواست وی در سال­های گذشته، برای انتشار به موسسه «نشر معارف انقلاب اسلامی» تقدیم شده است.

 

6) در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز اتفاقا فعالیت­ها در این راستا بسیار گسترده­تر بوده است که نتیجه آن چاپ نزدیک به 300 عنوان کتاب شامل سخنرانی­ها، پیام­ها وافکار ایشان (در داخل و خارج کشور) به زبان­های فرانسه، اردو، عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه و اسپانیولی از سوی انتشارات ریاست جمهوری، وزارتخانه، سازمانها و همچنین چندین انتشارات خصوصی ـ که اسناد قراردادهای آن در اختیار می­باشد ـ بوده است. به عنوان مثال، در یکی از جلسات «شورای سیاستگذاری چاپ کتاب­های جناب آقای خاتمی» ـ رئیس جمهور وقت ـ مصوب شده که چهار عنوان از این کتابها به سه زبان انگلیسی، فروانسوی و اسپانیولی ترجمه شود و بر این اساس هزینه آن نیز مشخص شده است. (نامه شماره 6614/ح مورخ 24/8/82) جالب اینکه به ابتکار شورای چاپ و انتشار آثار  وافکار رئیس جمهور سابق؛ جناب آقای خاتمی، حتی مقالات منتشره در نشریات داخل و خارج کشور درباره ایشان جمع­آوری شده که تنها «کتاب­شناسی» و فهرست مندرجات و مقالات مطبوعات در این دوره (84 ـ 76) بالغ به 12 مجلد می­شود. گفتنی اینکه شورای چاپ و نشر آثار رئیس جمهور در گردشکار خود به جناب آقای خاتمی به شماره 1723/114 مورخ 12/5/82 نظر ایشان را نه درباره چاپ کتاب­های وی بلکه پیرامون تدوین این کتاب­شناسی جویا شده که در پی­نوشت رئیس­جمهور وقت آمده است: «اگر مربوط به شخص من بود، به هیچ وجه راضی و حار به این کار نمی­شدم، ولی فکر می­کنم این کار برای انقلاب و نظام وجامعه لازم است و ذخیره­ای تا امروزیان و فرداییان به سهولت بیشتری بتوانند دسترسی به منابعی داشته باشند که در آن، وضعیت جامعه و کشور را در مرحله­ای مهم و حساس نشان می­دهد.»

 

7) توضیح اینکه این شوراها از دولت­های گذشته تاکنون نه برخوردار از جایگاهی حقوقی که شانی علمی و پژوهشی و اجرایی داشته و بر کیفیت، تنقیح، تبویت و تدیون اندیشه و آثار روسای جمهور نظارت داشته­اند؛ گو اینکه در ابلاغ­های رئیس این شورا از اصطلاح «تعیین» به جای «نصب» استفاده شده است. ضمن اینکه این امر خود مسبوق به مشی رئیس جمهور اصولگرا در پرهیز از تشریفات زائد در دفتر رئیس جمهور می­باشد که به دلیل آشنایی ملت بزرگوار ایران و آگاهان حقوق اداری با سیره ایشان بی­نیاز از برهان می­باشد.

 

8) به غیر از انتشار سخنرانی­ها و عقاید آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری ایشان از سوی شورای فوق­الذکر (زیر مجموعه دفتر رئیس جمهور وقت) حتی گزارش سفرهای آقای خاتمی که از سوی برخی نویسندگان و خبرنگاران شاغل در روزنامه­های همفکر ایشان به نگارش در آمده بود، با تدبیر، نظارت و دستور مساعدت مالی این شورا به صورت کتاب کتاب چاپ شده است.

 

9) البته در این باره ناگفتنی­های دیگری هم هست که اکنون به مصلحت نمی­دانیم آنها را منتشر کنیم، اما وحشت و نگرانی برخی جریان­های سیاسی را از تدوین و انتشار نظام­مند و تاثیرگذار مجموعه­های موضوعی، سخنرانی­ها و مکتوبات دکتر محمود احمدی­نژاد، رئیس جمهور محترم جمهور و مولفه­های گفتمانی دولت اسلامی درک می­کنیم. گو اینکه انجام به موقع این مطالبه مردم در داخل و خارج از کشور به تبیین، تعمیق و تثبیت بیش از پیش آرمان­ها و ارزش­های اصیل انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) توسط یکی از رهروان صدیق آن امام راحل خواهد انجامید.

 

10) روزنامه اعتماد ملی همچنین نوشته است که جناب آقای دکتر علی مطهری از حضور در شورای سیاستگذاری و نظارت بر انتشار آثار و انیشه­های رئیس جمهور امتناع ورزیده که این خبر نیز بی­پایه و به دور از واقعیت است.

منبع: http://bahr.blogfa.com/post-22.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد