خاتمی نیوز- نقدهایی در جستجوی فهم و اصلاح

بهبوداوضاع جهان درگرو برخوردفعالانه ونقدمتعهداست.شعاراصلاح طلبی رابرخی دادندولی درعمل...

خاتمی نیوز- نقدهایی در جستجوی فهم و اصلاح

بهبوداوضاع جهان درگرو برخوردفعالانه ونقدمتعهداست.شعاراصلاح طلبی رابرخی دادندولی درعمل...

حسن روحانی را بهتر بشناسیم/آیا او خدمت کرد یا خیانت؟!

روحانی مردی که باید از نو شناخت

بعد از اینکه مشخص شد حسن روحانی نفر اول لیست جبهه دوم خرداد در انتخابات مجلس هشتم از تهران خواهد بود، بار دیگر نام او بر سر زبانها افتاد. گویا تجربه آذرماه سال گذشته که وی توانست به عنوان ششمین نفر به مجلس خبرگان رهبری راه یابد موجب این انتخاب از سوی اصلاح طلبان بوده است.

حجت الاسلام حسن روحانی دکترای حقوقش را از انگلستان گرفته است ، متولد 21 آبان 1327 در روستای سرخه سمنان است. شایعات پیرامون خانواده اش علی الخصوص پسرش فراوان است. همه او را کارگزارانی می دانند اما خودش این را قبول ندارد و خود را بیشتر به عنوان عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت می داند، عضوی که بیشتر مواضعش را با هاشمی رفسنجانی نزدیک می دانند.
از آغازین روز تاسیس شورای عالی امنیت ملی دبیری آن بود، حتی سالهای نائب رییسی اش در مجلس شورای اسلامی ؛ از خرداد سال 82 تا 25 مرداد سال 84 نیز با همین عنوان مذاکره کننده ارشد نظام در پرونده هسته ای بود. در همین دوران بود که دکتر علی لاریجانی دیگر عضو شورای عالی امنیت ملی رفتار گروه مذاکره کننده او را دادن در غلطان در ازای دریافت آب نبات توصیف نمود. عبارتی که اکنون پس از نزدیک به دو سال از واگذاری مسئولیتش مفهوم آن مشخص شده است. از زمستان سال 84  ( زمستان 2006 )  نصب دستگاه های سانتریفیوژ در ایران آغاز شد و طبق آخرین گزارش  البرادعی تا روز31 ماه مه سال جاری ( 10 خرداد ) ازبیش از یک هزار و300 سانتریفیوژ بهره برداری کرده است. همچنین البرادعی از  نوامبر 2006 تا کنون همواره در گزارشات خود تاکید کرده است « آژانس قادر است عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران را تایید نماید.» از سوی دیگر مدتی است که ایران بر موضع خود ایستاده و اینبار غرب است که پی در پی تن به کاستن از خواسته هایش می دهد. این درحالی بود که پس از انتشار نامه حسن روحانی در روزهای پایانی مسئولیتش به محمد خاتمی بسیاری از کارشناسان معتقد بودند آن چه که روحانی از دستاوردهای هشت‌گانه تیم مذاکره‌ کننده از آن یاد کرده است،مستقیما پذیرفتن تعلیق مادام العمر غنی‌سازی است.
حسن روحانی پس از ترک کرسی دبیری شورای امنیت ملی پس از 16 سال بیشتر وقت خود را در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذراند. مرکزی که قشر غالب آنرا اصلاح طلبان تشکیل می دهند. اگرچه همچنان عضو شورای عالی امنیت ملی باقی ماند.
روحانی اگرچه هیچگاه وابستگی سایت خبری آفتاب به مرکز تحت امرش را تایید نکرد اما در کشاکش پرونده های مرتبط با او اولین رسانه ای که تلاش می نمود از روحانی حمایت کند آفتاب بود. همان سایتی که در انتقادهایش از نظام و مسئولین و در اختلاف افکنی میان مسئولین گوی رقابت را از رسانه های مشابه ضد انقلاب نیز ربوده بود.
اما نام حسن روحانی چندین بار دیگر نیز به میان کشیده شد. بار اول در پرونده سیروس ناصری ، زمانی که سایتهای خبری نوشتند" چندی پیش متکی و لاریجانی در اقدامی هماهنگ شده از سوی وزارت اطلاعات و قوهء قضاییه، از ناصری خواسته بودند برای مساله‌ای که پیش آمده به ایران بازگردد، اما این دیپلمات که از سال گذشته در ژنو به سر می‌برد، در پی تماس موسویان و پی بردن به این تله اطلاعاتی، از بازگشت به تهران خودداری کرد. ناصری متهم به پرداخت رشوه بیش از نیم میلیون دلاری از حساب سوییس خود به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس برای موفقیت در قراردادهای نفتی است." در این زمان بود که گله از روحانی در میان دلسوزان نظام آغاز شد که چرا به چنین شخصی در زمان مسئولیت خود در پرونده هسته ای ایران تا این حد اعتماد کرده است.
اما بار دوم موضوع قدری جدی تر می نمود؛ در پی دستگیری موسویان به جرم جاسوسی و دادن اطلاعات محرمانه نظام به بیگانگان حسن روحانی بیش از پیش در برابر انتقادها قرار گرفت، چه آنکه موسویان کلیدی ترین یار در پرونده هسته ای و معاون پژوهشی اش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. همان زمانها بود که خبرنگاری پس از مصاحبه با او نوشته بود : "تلفن روی میزش چند خط مستقیم دارد که در کنار هر دو دکمه خطوط مستقیم نام های زیر به چشم می خورد. موسویان، فروده، آقامحمدی، امیرآبادی و عباد. اینها کسانی هستند که حسن روحانی در یک روز بیشترین ارتباط را با آنها دارد. این نام ها را به خاطر بسپارید: همه مردان روحانی." شاید بتوان چنین تعبیر کرد که موسویان نزدیکترین فرد به روحانی بود.  البته  در پرونده افراد دیگری نیز نام روحانی  به میان می آمد ، پرونده افرادی همچون سریع القلم، خسرو تهرانی، عباد و ...
روحانی پس از کناره گیریش از دبیری شورای امنیت ملی دو بار دیگر نیز در عرصه هسته ای خبرساز شد، بار نخست وقتی بود که سخنانی از وی در شماره پاییز 1384 فصلنامه "راهبرد" به مدیر مسئولی خودش و وابسته به مرکز تحقیقات استراتژیک چاپ گردید که در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراده شده بود. این سخنان مورد جنجال گسترده رسانه های غربی قرار گرفت. تا آنجا که برخی از رسانه های آمریکایی نوشتند: "روحانی با تشریح کاستی‌های گزارش برنامه ایران نشان داد که عدم اعتماد بازرسان اتمی سازمان ملل و غرب به جمهوری اسلامی بی‌دلیل نیست."
جنجال دوم زمانی ایجاد شد که روحانی به جای آنکه پیشنهادات خود را در مجرای شورای عالی امنیت ملی ( که خود نیز عضو آن بود و  سیستم واحد نظام در طول این سالیان برای پرونده هسته ای ایران در نظر گرفته شده بود) مطرح نماید ، در مقاله ای که در مجله تایم آمریکا منتشر گردید پیشنهادهای ۸ گانه ای را برای خروج از بن بست مساله هسته ای ایران مطرح کرد. مقاله ای که حتی مسئولین دولت خاتمی را نیز  به واکنش واداشت، یکی از معاونین شمخانی درباره مقاله او نوشت:" منشاء ذهنی آقای حسن روحانی بر مبنای «تئوری وابستگی» است، این تئوری، امنیت ملی کشور را در گرو قرار گرفتن بر زیر چتر امنیتی محیط بین‌المللی دانسته و به شدت «پراگماتیست» است."
دکتر حسن روحانی که در پنج دوره اول مجلس شورای اسلامی حضور داشته و در مجلس چهارم و پنجم نایب رییس اول مجلس بوده است. اینک پس از هشت سال دوری بار دیگر نامزد نمایندگی در مجلس شده است. اما اینبار نام او را در صدر فهرست اصلاح طلبان نوشته اند و هنوز مشخص نیست که آیا با مواضع اخیر او ورسانه های وابسته اش باز هم جامعه روحانیت مبارز از او حمایت خواهد کرد یا برای همیشه نامش از میان اصولگرایان خط خواهد خورد.
مرحوم سعدی حکایتی شیرین در گلستان دارد: یکى از ملوک خراسان ،  محمود سبکتکین را در عالم خواب دید که جمله وجود او ریخته بود و خاک شده مگر چشمان او که همچنان در چشمخانه همی گردید و نظر می کرد. سایر حکما از تاویل این فرو ماندند مگر درویشی که بجای آورد و گفت : هنوز نگران است که ملکش با دگران است.
منبع: سپهرنیوز.شناسه: 5354 http://www.sepehrnews.ir/?p,5354
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد