لابی قوی خاندان ه... در ایران/پرونده جاسوسی موسویان

از سوی سایت حامی متهم پرونده جاسوسی هسته ای:
دستپاچگی از ادامه تعقیب موسویان

  یک سایت منتسب به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت که از بدو بازداشت حسین موسویان تلاش فراوانی برای تطهیر این متهم انجام داده و پس از اعلام قرار منع تعقیب وی در 2 مورد اتهام جاسوسی و انتقال اطلاعات به بیگانگان، جشن رسانه ای به پا کرده بود، ساعاتی پس از نقض قرار منع تعقیب، واکنشی دستپاچه نشان داد.به گزارش رجانیوز، این سایت، در خبری که با عنوان "پرونده موسویان تنها در خصوص تبلیغ علیه نظام مفتوح است"، منتشر کرد، نوشت: «دادستان تهران قرار تعلیق تعقیب که در خصوص یکی از اتهامات سید حسین موسویان صادر شده بود را مغایر با موازین قانونی تشخیص داد و با نقض آن دستور ادامه تعقیب موسویان را صادر کرد.»

 این سایت همچنین افزود: «لازم بذکر است که حقوق دانان و کارشناسان قضایی معتقدند با توجه به بیانیه منتشر شده از سوی دادستان تهران، این دستور  تنها در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام بوده است. زیرا تنها در این مورد تعلیق تعقیب صادر شده بود. موسویان بر اساس رای صادره از سایر اتهامات مطرح شده که عبارت بودند از  جاسوسی و ارائه اسناد به بیگانگان  تبرئه شده بود.  همچنین علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه سه شنبه گذشته نیز صراحتا در جلسه مطبوعاتی اخیر خود گفته بود: "موسویان در مورد جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه بی گناه شناخته شده است."به این ترتیب با دستور دادستان تهران رای تعلیق تعقیب در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام در  شبعه بازپرسی دیگر بررسی خواهد شد.»

گردانندگان این سایت که گویا با الفبای حقوق آشنایی ندارند، مطالب بیان شده توسط سخنگوی قوه قضائیه را نیز تحریف کردند. سخنگوی دستگاه قضایی، درخصوص 2 مورد اتهامی جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان، از لفظ "بی گناه" استفاده کرده بود و از آنجا که در دادسرا اساساً یکی از 3 نوع قرار "منع تعقیب"، "مجرمیت" و "موقوفی" صادر می شود، مقصود وی از این سهو بیان، قرار منع تعقیب بوده است. گفتنی است در این مرحله چنانچه دادستان نسبت به این قرار اعتراض نمی کرد، تعقیب متهم نیز ادامه پیدا نمی کرد، مگر اینکه وزارت اطلاعات به عنوان شاکی تقاضای تجدیدنظر می کرد یا مستندات جدیدی به این پرونده اضافه می شد.با این حال، به دنبال نقض قرار منع تعقیب موسویان، بازپرس جدیدی برای پرونده انتخاب خواهد شد.در مورد اتهام سوم موسویان نیز که بازپرس قبلی تبلیغ علیه نظام را احراز و قرار مجرمیت صادر کرده بود، بازپرس جدید تحقیقات را ادامه خواهد داد.گفتنی است مدیریت سایت آفتاب با "محمدحسن.م" مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و سردبیر فصلنامه این مرکز می باشد. همچنین "مسعود.س" عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی دیگر عضو هیئت امنای این سایت می باشد./ http://www.rajanews.com/News/?19402

هنوز دادگاهی تشکیل نشده که موسویان تبرئه شود

در حالی که هنوز کیفرخواستی از سوی دادستانی به قاضی  پرونده موسویان ارجاع نشده است، سخن از تبرئه او گفته می شود.روزنامه «اعتماد» روز گذشته مدعی شده بود: قاضی برای متهم یکی از پرونده‌هایی که اخیراً سروصدای زیادی به پا کرده، حکم برائت صادر کرده است، اما این حکم فعلاً منتشر نخواهد شد. ظاهراً اتهاماتی که به متهم یادشده وارد کرده‌اند، در دادگاه اثبات نشده است. اتهام نامبرده جاسوسی هسته‌ای بوده است.پس از این خبر بود که سایت های خبری با این استدلال که اعتماد نزدیک به طیف حسن روحانی به شمار می‌رود و نخستین خبر درباره بازداشت موسویان را نیز منتشر کرده بود، خبر از تبرئه وی دادند.
جالب اینجاست که یکی از سایتهای خبری در حالی خبر از تبرئه موسویان داده بود که یکی از خبرنگاران آن در وبلاگ شخصیش در خبریش مدعی گردیده است هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون ۳بار با قاضی حداد تماس داشته و افزوده است: گفته میشود محور گفتگو ها حول تبرئه موسویان که متهم به جاسوسی است بوده است.
وی با یادآوری اینکه محسنی اژه ای وزیر اطلاعات نیز چندی قبل از احضار مکرر قاضی پرونده موسویان خبر داده بود ، بر اساس شنیده هایش یکی از اتهامات موسویان را انتقال یک سند فوق سری به سفارت انگلیس عنوان نموده است.سایتی که خبرنگار برجسته اش چنین در وبلاگ خود نوشته است، همینک مقاله ای از محمود سریع القلم (مشاور ارشد حسن روحانی که در همین پرونده احضار شده بود و پس از آن دیگر به مجمع نمی رفت) بر صفحه اول خود دارد.
این سایت پس از نقل خبر روزنامه اعتماد با اشاره به سخنان وزیر اطلاعات که به خبرنگاران گفته از محرز بودن اتهام جاسوسی موسویان گفته بود، می نویسد: تبرئه احتمالی وی می تواند ضربه ای به طرفداران احمدی نژاد باشد که طی ماه های گذشته به صراحت از وی به عنوان جاسوس هسته ای نام برده اند.  بد نیست به آخرین خبر خبرنگار مذکور نیز اشاره شود؛ وی که در کنار وبلاگ خود این سخن چرچیل را نوشته است که سیاستمدار یک مدل فکر میکند یک مدل حرف میزند و یک مدل متفاوت با دو مدل دیگر عمل میکند، از تکمیل پرونده حسین موسویان خبر داده و اتهامات وی را تجسس در امور امنیتی، همکاری با سرویس های امنیتی بیگانه،  ارتشاء، خیانت به میهن و... اعلام نموده است و یادآور شده است اگر در این پرونده اعمال نفوذی صورت نگیرد موسویان حداقل به انفصال از مشاغل دولتی و پرداخت جریمه سنگین به همراه حبس محکوم میشود.نکته جالب اینجاست که به رغم آنکه غلامحسین الهام، وزیر دادگستری و سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ، با اشاره به بررسی پرونده جاسوس هسته‌ای ابراز امیدواری کرده بود که با تشکیل دادگاهی علنی نگرانی افکار عمومی برطرف و برخی از سؤالات پاسخ داده شود، چرا که با دادگاه علنی هیچ اتهامی به هیچ دستگاهی نخواهد چسبید، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که موسویان از اتهامهای جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه تبرئه شده است.در همین حال یک منبع مطلع به خبرنگار سپهر گفت: دادگاهی هنوز برای موسویان تشکیل نشده است که بخواهد حکم برائت داده شود.
وی خاطر نشان کرد: پرونده همچنان در مراحل بررسی زیر نظر حداد معاون دادستان انقلاب به سر می برد و برای صدور حکم برائت لازم است دادگاهی با حضور دادستان، قاضی و متهم حاضر گردند که اصولا چنین جلسه ای برگزار نشده است. معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرداد ماه نیز گفته بود تحقیقات از سیدحسین موسویان ادامه دارد و هنوز قرار مجرمیت یا کیفرخواستی برای این پرونده صادر نشده است.در همین حال بسیج دانشجویی اعلام کرده است ساعت 13:30 امروز در مقابل قوه قضائیه (جنب مجلس قدیم) تجمعی اعتراض آمیز برگزار خواهد کرد./http://www.sepehrnews.ir/print.php?10709


نگاهی مجدد به کارنامه موسویان

در حالیکه هفته گذشته نماینده تشکلهای دانشجویی دانشگاه علم و صنعت هشدار داد که زمزمه‌ها‌یی درباره برخی اعمال نفوذها برای تطهیر پرونده جاسوس هسته ای به گوش می‌رسد، همزمان با این برنامه، حسین موسویان در جوار‌ها‌شمی رفسنجانی در همایشی با عنوان "اتحاد ملی" حضور یافت. این مراسم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد که موسویان پیش از بازداشت به اتهام امنیتی، معاونت پژوهشهای بین الملل آن را برعهده داشت. موسویان که در 10 اردیبهشت سال جاری بازداشت شده بود، پس از بازداشتی 9 روزه با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد و مرکز تحقیقات استرات‍ژیک در بیانیه ای با تصویر چهره ای قهرمان از وی، رسانه‌ها‌یی را که پیگیر این پرونده امنیتی بودند، به جوسازی متهم کرد. این حضور او باعث طرح مجدد نام او در رسانه‌ها‌ی داخلی و خارجی گردید.


موسویان کیست؟

وی در سال 1336 در یک خانواده تاجر فرش در کاشان متولد شد. در سال 1355 به امید ادامه تحصیل راهی آمریکا شد، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و در جهادسازندگی کاشان،  وزرات ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی به کار مشغول شد. به دلیل تسلط به زبان انگلیسی، مدتی نیز مدیر مسئول روزنامه ی انگلیسی تهران نایمز بود. در سال 1364 به سمت مدیرکل امور مالی مجلس منصوب شد و شاید از گذر همین ارتباط بود که وی به وزارت امور خارجه نقل مکان می‌کند. از زمانی فعالیت‌ها‌ی دیپلماتیکش شروع شد که به عنوان مدیر کل اروپای غربی در دستگاه وزارت خارجه ی علی اکبر ولایتی منصوب شد و سپس  به مسکو و برلین می‏رود. 
با تیره شدن روابط ایران و آلمان بر سر ماجرای میکونوس، دوران طولانی مدت سفارت موسویان نیز خاتمه می‏یابد و یک سال بعد، اخباری درباره یک سفر مشکوک به قبرس در رابطه با مذاکره با آمریکا به نمایندگی از سوی یک شخصیت سیاسی، با همراهی شخصیت‌ها‌یی همچون جواد ظریف انتشار می‏یابد.پس از تفویض اختیارات پرونده ی هسته ای به حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امینت ملی، وی از جمعی از دیپلماتهای نزدیک به خود از جمله موسویان، ناصری و زمانی برای همکاری دعوت به عمل می‏آورد و از این پس موسویان که امروز به اتهام جاسوسی در روند محاکمه به سر می‏برد، در تمامی مذاکرات محرمانه مرتبط با پرونده ی هسته ای حضور داشته و در جریان جزئیات تام و زیر و بم این پرونده قرار می‏گیرد.
موسویان بیش و پیش از آنکه یک دیپلمات باشد یک تاجر تمام عیار بود. سفیر ایران در آلمان که با مدرک فوق دیپلم راهی دیار فرنگ شده بود، با مقتضیات تجارت دربزرگترین کشور صنعتی اروپا به سرعت آشنا شد. با حسین تابت بکتاش، که در ایران معمولا با هتل بزرگ داریوش شناخته و یک قلم از سرمایه نجومی وی در جزایر قناری خلاصه می‏شود، ارتباط برقرار کرد و زمینه فعالیت و سرمایه گذاری وی در ایران را نیز فراهم ساخت. رشد سریع موسویان هر چند نشانه‌ای از جامعه‌ی باز در ایران هست، با این حال تا اندازه‌ای اعجاب‌انگیز است، خصوصا وقتی که دانسته شود ایشان فاقد تحصیلات کافی و تخصصی در زمینه دیپلماسی می‌باشد. جالب این است که موسویان مشاور سیاست خارجی کسانی بود که بیشتر ادعای تدبیر و تعقل را داشتند و به تکنوکرات‌ها شهرت یافته بودند. موسویان سفیر سابق ایران در آلمان (1369-1376) بخشی از خاطرات ماموریت 7 ساله خود در آلمان را در کتابی تحت عنوان "چالشهای روابط ایران و غرب؛ بررسی روابط ایران و آلمان" منتشر کرده است که‌ها‌شمی رفسنجانی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است:  تحقیق حاضر که توسط جناب آقای دکتر سید حسین موسویان سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آلمان متحد و دیپلمات برجسته به انجام رسیده...
روزنامه الشرق الاوسط درباره او نوشته است: وی روابط خود را نه فقط با‌ها‌شمی رفسنجانی بلکه با پسر او مهدی تقویت کند. این روزنامه که همزمان در کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا منتشرمی شود، افزود: روابط نزدیک موسویان و پسر‌ها‌شمی رفسنجانی به حدی رسید که رفسنجانی وی را مکلف کرد در یکی از سفرهای پنهانی پسرش به کشوری عربی، مهدی را همراهی کند که در این سفر پایه‌ها‌ی روابط آینده راهبردی بین ایران و کشورهای عربی در دوره دوم ریاست جمهوری‌ها‌شمی رفسنجانی بنا نهاده شد.از دوستان موسویان می‌توان به سیروس ناصری، جواد ظریف‌، محمدرضا امیرخیزی،‌ محمدتقی حسینی و محمدرضا البرزی(که هم‌اکنون از طرف خاتمی به بهانه پیگیری امور طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها در ژنو قرار دارد و گفته می‌شود در آن‌جا قامت گزیده و از بازگشت به ایران خودداری می‌کند) اشاره کرد.
او کتاب دیگری نیز دارد که توسط مرکز مطالعات مجمع منتشر گشته است به نام «مدیریت بحران»، او در بخشی از آن چنین نوشته است: ماموران آژانس طی دوره‌ای از بازدید‌ها از ایران،‌ متوجه شدند که 5/0% از گاز هگزا فلوراید اورانیم از منابع ایران کم شده است. آن زمان مقامات ایرانی گفتند این نیم درصد بواسطه نشت از منبع، هدر رفته است. اما ناظران آژانس گفتند این گاز ماهیتی دارد که در صورت بیرن آمدن از منبع، به سرعت به جامد تبدیل می‌شود. نکته اینجاست که در این کتاب گفته شده، ما این 5/0% را برای آزمایش به سانتریفیوژها تزریق کردیم. این یعنی افشای اسرار امنیتی کشور از طریق یک مرجع رسمی. این یکی از علنی ترین مواردی است که از وی منتشر گردیده است.
همچنین موسویان پس از آزادی بار دیگر در محل کار خود در مرکز تحقیقات استراتژیک حاضر شد و نامه‌ها‌ را نیز با همان عنوان قبلی امضا می‌کرد. وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تأکید بر اینکه جرم سخنگوی سابق تیم هسته ای از نظر این وزارتخانه محرز است، افزوده بود این فرد از حضور در مرکز تحقیقات مجمع منع شده است. از سوی دیگر طی ماههای اخیر‌ها‌شمی رفسنجانی و حسن روحانی که جداگانه درباره موسویان مورد سوال خبرنگاران قرار گرفتند، از اظهارنظر صریح خودداری کرده و روشن شدن نتیجه را به آینده موکول کردند. این در حالیست که در آزادی همراه با قرار وثیقه موسویان برخی منابع از اعمال نفوذ نزدیکان وی خبر داده بودند و شنیده شده یکی از دلالان نزدیک به کارگزاران از طریق شرکت سرمایه گذاری ساختمان طی سالهای 82 و 83، تعداد 12 واحد از آپارتمانهای برج بین المللی تهران را بدون ارزیابی توسط کارشناسان رسمی دادگستری و مصوبه هیأت مدیره و برگزاری مزایده، به ارزش بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن به افراد خاصی واگذار کرده است.  شنیده شده وثیقه او نیز توسط یک شرکت ساختمانی که او سهامدارش بوده است فراهم گردیده است.حسین موسویان در حالی برای اولین بار پس از بازداشت به فاصله 2 صندلی از رفسنجانی در مقابل دوربین‌ها‌ و در یک همایش علنی قرار گرفت که پرونده اتهام امنیتی وی همچنان مفتوح است و رأی قطعی در این خصوص صادر نشده است. هفته نماینده یکی از تشکلهای دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در دیدار با رئیس جمهور، ضمن تقدیر از ورود شجاعانه وزارت اطلاعات به پرونده جاسوس هسته ای، از برخی زمزمه‌ها‌ برای تطهیر و تبرئه متهم این پرونده ابراز نگرانی کرد و به رئیس جمهور هشدار داد که حق ندارید در مقابل خائنین به ملت عقب نشینی کنید.رئیس جمهور در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: «در قضیه هسته ای آنجا که با آن گرفتاری در حال عبور از موانع بودیم، بخش عمده ای از موانع، همین موانع داخلی بودند. حالا ان شاءالله این ماهها بگذرد و در یک جمع دانشجویی، این مقطع تاریخی را که حساسترین مقطع تاریخی ماست، بیان کنیم. حوادثی گذشت که برای آینده عبرت است. از مسیرهای گوناگون طراحی کردند که ما را به سازش بکشانند. دستشان در دست بیگانه بود.» وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «تا جایی جلو رفتند که اطلاعات درون سیستم را به طور منظم به بیگانه در ملاقاتهای هفتگی می‌دادند. اینکه چه خبر است و تعابیری با این مضمون که چرا کوتاه می‌آیید و غلظت قطعنامه‌ها‌یتان کم است. پیاز داغش را زیاد کنید تا عقب نشینی کنند. برای همین فرد پرونده درست می‌شود، قاضی پرونده را تحت فشار سنگین قرار داده اند که تبرئه کند. البته ملت ایران اجازه نخواهند داد که با نفوذ سیاسی واقتصادی که دارند آنها را به عقب نشینی وادار کنند.با مردم و خدا عهدی بستیم و نمی‏نشینیم نگاه کنیم اگر دست از فشارها بر ندارند و کسی هوس کند که کوتاه بیاید به ملت ایران  معرفی خواهد شد. در قضیه هسته ای ما بخاطر حساسیتهای آن مراقبت کردیم و فعلاً چیزی نگفته ایم.» به نظر می‌رسد قرار گرفتن موسویان در کنار رفسنجانی نوعی اعمال فشار غیرمستقیم پیش از صدور رأی دادگاه صالحه باشد./http://www.sepehrnews.ir/?p,10306