اصلاحاتچی ها:سود بانکی باید زیاد باشد تا ما خون مردم را بمکیم...

داروغه ها و هم میهن!

عبدالله عبداللهی

در چند هفته گذشته در کشور شاهد ماجرایی بوده و هستیم که شاید یکی از عجیب ترین اتفاقات رسانه ای در کشور باشد.پیرو اعلام خبری مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و اجبار همه بانک ها به پیروی از این ابلاغیه به ناگاه شاهد جوی رسانه ای بودیم که با  نگرش معمول به موضوع بسیار عجیب می نمود؛ ماجرا این بود که ...

در چند هفته گذشته در کشور شاهد ماجرایی بوده و هستیم که شاید یکی از عجیب ترین اتفاقات رسانه ای در کشور باشد.

Imageپیرو اعلام خبری مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و اجبار همه بانک ها به پیروی از این ابلاغیه به ناگاه شاهد جوی رسانه ای بودیم که با  نگرش معمول به موضوع بسیار عجیب می نمود؛ ماجرا این بود که تعدادی از روزنامه هایی که ادعای اطلاع رسانی صادقانه را دارند به یک باره با تیترهایی هماهنگ این اقدام را به مثابه فلج شدن اقتصاد کشور و بدبختی و آوارگی مردم قلمداد کرده و چنان وانمود کردند که اگر بانک ها در قبال وام هایی که به مردم می دهند سود کمتری دریافت کنند این به ضرر مردم خواهد بود! و جالب اینکه به گونه ای به این موضوع می پرداختند که انگار قرار است به سپرده های مردمی سود کمتری تعلق گیرد و مسلماً هر شخص ناآگاهی با روبرو شدن چنین وضعی شاید حق دارد به عقل خود شک کند چرا که با یک پارادوکس عجیب روبرو شده است.

روزنامه های مدعی اصلاح طلبی هم میهن، اعتماد ملی، شرق و اعتماد به یک باره با تیترهایی هماهنگ این اقدام دولت را جفای به مردم تلقین کرده و با یادداشت های روزانه خود به مذمت این کار می پردازند و آن را نشانه مردم گرایی خود می دانند و برای اثبات این ادعا از وجاهت برخی چهره های انقلابی نیز خرج می کنند.

وابستگی این روزنامه ها به بانک های خصوصی به عنوان یکی از اسپانسرهای بسیار مهم این روزنامه های زنجیره ای که در نهایت منجر به ادای دین به آن ها می شود، سبب شده است تا هر گونه مطلب بی پایه ای را به نام مقاله و یادداشت به مردم تحویل داده و حتی از مهره های بی طرفی مانند میرحسین موسوی نیز خرج کنند.

بانک هایی نظیر پارسیان و برخی دیگر از بانک های خصوصی که تحت نفوذ غلامحسین کرباسچی–مدیر مسئول روزنامه هم میهن- و برخی دیگر از اعضای حزب کارگزاران قرار دارند به علت در خطر دیدن منافع خود در برابر منافع مردم، به یک باره تمام روزنامه های زنجیره ای را به کار می گیرند تا به هر شکل ممکن خود را از این مخمصه برهانند.

از این ها که بگذریم تیتر اول روزنامه هم میهن روز شنبه نیز نمی تواند بی ارتباط به این جو رسانه ای باشد که شکل جدید آن از چندین هفته پیش آغاز شده است. روزنامه هم میهن در شماره امروز خود با درج عکس بزرگی از میرحسین موسوی-نخست وزیر کشورمان در زمان جنگ تحمیلی-  و با تیتر درشت انتقاد مهندس موسوی از اوضاع اقتصادی، خواسته است به نحوی دیگر از این اقدام دولت انتقام بگیرد. هرچند نمی توان این کار را تنها به دلیل همین اتفاق اخیر دانست بلکه به واقع این اقدامات هماهنگ در جهت تخریب دولت منتخب مردم از روزهای اولیه انتخاب احمدی نژاد به ریاست جمهوری به چشم می خورد و شاید بحث در این مورد تکرار مکررات باشد اما گفتن چندین نکته خالی از لطف نباشد.

غلامحسین کرباسچی و محمد عطریانفر – از اعضای حزب کارگزاران و به ترتیب مدیر مسئول و رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه هم میهن-شاید دچار بیماری خطرناک فراموشی شده اند و خاطرشان نیست که در دوران در اختیار داشتن دولت و مجلس و در دورانی که ادعای سازندگی شان گوش فلک را کر کرده بود چه بلایی که بر سر ملت بیچاره نیاوردند و شکاف طبقاتی ایجاد شده در جامعه و رواج فسادهای اقتصادی و انحصار ها و بسیاری دیگر از این دست کارهای کثیف اقتصادی را فراموش کرده اند. شاید آقای کرباسچی تخلفات خود در شهرداری و در شیشه کردن خون مردم را فراموش کرده و یا هر دو آقایان که امروز به ناچار قلم به دست گرفته اند و پیشبرد اهداف خود را در گرو این  کار دیده اند آلزایمر دارند و خاطر مبارکشان نیست که دکترین اقتصادی آن ها با قشر ضعیف جامعه چه کرده و چه می کند.یحتمل دوستان داروغه صفت مصادره کردن حق قشر ضعیف مردم و دادن آن ها به سرمایه داران را روش درست و کارشناسی شده اقتصادی می دانند!- همانگونه که در زمان خود انجام می دادند- و امروز هم معتقدند نباید به نفع مردم عادی از سود بانک ها کم کرد.

با وجود انتقاداتی که به دولت نهم حتی در زمینه های اقتصادی وارد است اما کاسه داغ تر از آش شدن دوستان مدعی اصلاح طلبی نیز نکته بسیار جالبی است که شاید فراموشی این دوستان هم یکی از عوامل این موضع گیری باشد. روزنامه های زنجیره ای پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر احمدی نژاد به این سمت از سوی مردم، چنان در عرصه های اقتصادی و یادداشت نگاری در این زمینه ، کارشناسی های اقتصادی و ... به پیش می روند که گویا کسی به یاد ندارد که همین آقایان نیز هشت سال بر همین مسند نشسته بودند و خبری از این کارشناسی ها نبود و در آن ایام این دوستان به اصطلاح کارشناس در خواب زمستانی بودند و یا شاید آن موقع اصلاً وقت این حرف ها نبود و مردم  در زمان اصلاحات نیازی به آب و غذا نداشتند و همه از صبح تا شب برای شکستن فیلتر های سایت های اینترنتی و یا خریدن ماهواره می دویدند و به همین علت بود که  معین –کاندیدای اصلاح طلبان پیشرو!-  در انتخابات وعده می داد که یکی از مهم ترین برنامه های دولتش رفع فیلترینگ سایت ها و جلوگیری از سانسور فیلمهای خارجی خواهد بود.

منبع: http://mostaghel.ir/critic/article/c-123.html