دختر بازی+ دروغ+پوپولیسم+لیبرالیسم+...+...+...=دوم خرداد

حسینیان: دوم خرداد= لیبرالیسم+ پوپولیسم

 رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم حضرت امام خمینی (ره) تعریفی بود که از اسلام ارایه می‌شد، ایشان معتقد به اسلام سیاسی بودند.  حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله حسینیان که در جشن رونمایی کتاب اصلاح‌طلبان تجدیدنظرطلب و پدرخوانده‌ها که از سوی مرکز اسناد منتشر شده است سخنرانی می‌کرد، با بیان این مطلب، افزود: امام خمینی (رض) اسلام را مکتبی می‌دانستند که دارای ابعاد مختلفی است، حتی مسائل عبادی آن هم مملو از مسائل سیاسی است. گاه حضرت امام چنان مطالبی در مورد سیاسی بودن اسلام مطرح می‌کردند که بعد سیاسی آن را از مسائل معنوی فربه‌تر می‌دیدند. وی ادامه داد: امام خمینی(رض) به روحانیونی که در تلاش بودند اسلام را به عنوان یک مکتب و مذهب غیر سیاسی تعریف کنند به شدت می‌تاختند و از آنها به عنوان جاهلان متنسک و مقدس‌مآبان بی‌شعور یاد می‌کردند.

 وی همچنین با قرائت بخش‌هایی از منشور روحانیت امام خمینی (ره)، خاطر نشان کرد: مهمترین عباراتی که در کلام امام(ره) دیده می‌شود بخش‌هایی است که خطاب به جاهلان متنسک و مقدس‌مآبان مطرح کرده‌اند، اما امام(ره) روی دیگر جاهلان متنسک را عالمان متهتک می‌دانستند. کسانی که با عین آگاهی در تلاش بودند که اسلام را غیر سیاسی معرفی کنند. حضرت امام(ره) ریشه‌ی تبلیغ اسلام غیر سیاسی را از غرب می‌دانستند. مشاور امنیتی رییس جمهور، در ادامه با بیان اینکه دوم خرداد را باید در دو بخش دید، اظهارداشت: این دو بخش شامل بخشی که مردم آفریدند و بخشی که فرصت‌طلبان بر این جریان سوار شدند، می‌شود. بخش دوم از این فرصت بسیار مناسبی که برای اصلاح جامعه و تجدیدنظر در رفتار و برنامه‌ها و سیاست‌ها به وجود آمد استفاده کردند و آن را تبدیل به یک فرصت‌سوزی کردند. در دوم خرداد تفکراتی که در لیبرالیسم غربی ریشه داشت سوار بر امواجی که مردم آفریدند شد.

 وی ادامه داد: آنها با شعار روشنفکری دینی وارد عرصه شدند، اما باید دانست بین دین‌داری روشنفکر و روشنفکری دینی فرق است. روشنفکر دین را برای کشف پاسخ‌های خود از جهان مورد مراجعه قرار می‌دهد، نه اینکه برای لیبرالیسم اصالت قائل باشد و بخواهد پاسخ‌های لیبرالیسم را با لعابی از دین به جامعه القاء کند. حسینیان تاکید کرد: پس از جریان دوم خرداد تمام شعارهای لیبرالیستی طرح شد. در ابتدا آمدند در اصل و شناخت دین تردید ایجاد کردند و گفتند چون دین قابل شناخت نیست هر کس از دین قرائت خاصی دارد. رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین یادآور شد: سکولاریسم لیبرالیسم در غرب شکست خورد. تلاش می‌کنند آن را بپوشانند، اما آنقدر این شکست واضح است که قابل انکار نیست.

 وی ادامه داد: جهان غرب و روشنفکران دینی همزمان و همزبان تلاش می‌کردند بگویند وقتی مذهب و سیاست با هم توام می‌شود خشونت می‌آفریند، اما تجربه‌ی جنگ‌های جهانی و جنایاتی که آنها مرتکب شدند دلیلی محکم بر رد این نظر است. متاسفانه در دوم خرداد چنین جریانی وارد شد و این بحث‌ها را مطرح کرد. روزنامه‌ی صبح امروز نوشت ایدئولوژی باعث خشونت شده است. حسینیان در ادامه به مطالب عنوان شده در کتاب "اصلاح‌طلبان تجدیدنظرطلب و پدرخوانده‌ها" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده اشاره کرد و افزود: در کتاب اصلاح‌طلبان تجدیدنظرطلب و پدرخوانده‌ها آقای جهاندار امیری به خوبی توانسته است مبانی فکری جریان دوم خرداد را تفسیر کند و نشان می‌دهد لیبرالیست با یک لعاب دینی چگونه این تفکر را به وجود آورد و چگونه آنها سوار بر موج ایجاد شده باعث از هم پاشیدن وحدت جامعه شدند.  

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست جهاندار امیری نویسنده‌ی این کتاب، گفت: سوال اصلی کتاب این است که چرا دوم خرداد با آن همه قدرت و شتابی که شروع شد پس از مدتی در جامعه رو به ضعف نهاد. وی ادامه داد: تفکر لیبرال در جامعه‌ی ما یک دشنام تئوریک است. کسی نیست که خود را لیبرال معرفی کند. لیبرالیسم مارک‌دار در جامعه‌ی ما زود حذف می‌شود و همه سعی می‌کنند عنوانی از اسلام را داشته باشند. امیری خاطر نشان کرد: در این کتاب جواب‌هایی برای این پرسش به عنوان فرضیه مطرح شده است. مثلا گفتند عده‌ای سنگ‌اندازی کرده‌اند که در این مورد باید گفت مگر در این انقلاب هستند کسانی که با انقلاب سر دشمنی داشته باشند و یا مثلا آقای حجاریان مطرح کرد بین خود دوم خردادی‌ها اختلافاتی ایجاد شد و یا آقای جلایی‌پور از ایجاد محافظه‌کارانی در درون خودشان نوشت یا آقای سروش گفت خاتمی معنای اصلاحات و دموکراسی را نفهمید و یا مواردی این چنینی. وی ادامه داد: شعارهایی علیه سپاه داده شد. اهدافی مانند عبور از نظام و ... مطرح شد. اینها همه فرضیه‌ای است برای علت ضعف جریان دوم خرداد. وی افزود: نباید فراموش کرد که این تفکر هنوز نمرده است. بخشی تجدیدنظرطلبی را به عنوان مبنای فکری خود پیش می‌برند. دبیر کل پیشین حزب مشارکت را ببینید صریحا می‌گوید ما با مخالفین فکری و اپوزسیون ارتباط داشتیم و اشتباه کردیم. می‌گوید بستر را آماده نکردیم پس باید به دنبال بستر باشیم. آقای حجاریان هم در مصاحبه‌ای گفته بود اثبات دولت ایدئولوژیک از اوجب واجبات است. این تفکر کماکان وجود دارد و خطرناک جلوه می‌کند. مبنای این نظر فکر تجدیدنظرطلبی بر مبنای لیبرالیست است. 

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین خسروشاهی، قدرت علیخانی و مهدی طالقانی نیز حضور داشتند.